<

J-Class Yacht "Svea" original 1937

"Svea"   J-Class Yacht Americas Cup
Den berömda båten som "aldrig byggdes".

Orignal Tore Holm J-Class Halfhull 1937 now "Svea"

På varvet i Gamleby har det tillverkats många framgångsrika båtkonstruktioner i början av 1900-talet. Tore Holm var en av de främsta konstruktörerna gällande segelyachter.

En av de mest intressanta båtarna är kanske den som "aldrig byggdes".

1937 ritade Tore Holm och Gustav Plym båten  "Svea", en J-Class Yacht med en längd på 41,5 meter och med 704 kvm segelyta. Finansiär var en av världens rikaste industrimän. Svea skulle bli Sveriges första bidrag i tävlingen Americas Cup. Den politiska oron inför andra världskriget stoppade dock planerna och det enda som "byggdes" var ovanstående halvmodell. Den enda original artefakten från 1937, förutom ritningarna (dock kopior) som återfinns på Sjöhistoriska museet i Stockholm.

Från Svea J-S1 till Tiger Jay J-11 åter till Svea!

Konstruktion påbörjades 1937 men avslutades aldrig. En antal försök har gjorts sedan 2006 att finansiera en byggnation av båten. Under flera år har det ryktats om att båten skulle byggas via ett konsortium (Holländskt och Svenskt, Swedish J-Challenge ).

Enligt dokumentation tillhörande ovanstående halvmodell var kostnaden för båten 1937 uppskattad till ca 2,5-4 miljoner svenska kronor. Enligt uppgift från VT 2006 har man i nutid beräknat kostnaden till ca 139 000 000 svenska kronor för byggnation och 3 års drift.

Swedish J-Challenge misslyckades gällande finansiering av byggnationen. Det ryktades dock 2009 återigen att det var en holländsk aktör söm skulle ligga bakom finansieringen och att byggnationen skulle börja under maj månad 2009. Även denna gång var detta bara förhoppningar.

Det första konkreta steget tog faktiskt först när Eric-Bijlsma holländsk miljardär (grundare till klädkedjan scotch soda) finansierade byggnationen våren 2014 i ett samarbete med North Sails USA. Tanken var att skapa ett nytt klädmärke med namnet Tiger Jay med en marknadsföringsstrategi direkt knutet till denna båt. ”Tiger” kom från att North Sales Grundare, Lowell North, brukade kalla sina medarbetare ”Tigers”. Båten döptes även om till ”Tiger Jay” J-11. Dock stoppades dessa planer hastigt och varumärket Tiger Jay som klädmärke försvann under en natt. Anledningen var att North Sails köpte den europeiskt fristående klädverksamheten under samma namn. Eric gick även in som huvudfinansiär och blev ansvarig för North Sales nya klädsatsning varför engagemanget gällande Tiger Jay lades ner. Återigen stoppades således byggnationen av båten. Men denna gång var skrovet byggt och lades ut till försäljning under 2015 via Hoekbrokerage.

Svea seglar under Americas Cup 2017!

December 2015 meddelades att båten nu funnit en ny ägare och äntligen kommer att färdigställas. Återigen går båten nu under namnet "Svea" J-S1. Vem den nya ägaren är återstår att förtälja. Båten kommer bedöms vid tidpunkten kunna vara med i J Class event under Americas Cup 2017. Upp till nio J Class båtar kan då teoretiskt tävla med varandra. Svea kommer färdigställas på Vitters Shipyard i Holland. Interiör kommer desginas av Pieter Beeldsnijder. Rigg och segel kommer levereras av North Sails. Byggnation har gjorts i nära samarbete med  Hoek Design, Claesson Jachtbouw och Bloemsma Shipyard.

I början av 2017 sjösattes äntligen Svea J-S1 tack vare den nya ägaren Tom Siebel (Thomas M Siebel), Grundaren till Siebel System och C3 IoT, som säkerställde att projektet kunde slutföras. En enastående vacker yacht och ett fantastiskt projekt som tagit ca 80 år.

Andra intressanta Länkar nedan.

Se video från konstruktionen av Svea

The J Class Association

Hoek Design

Bloemsma Aluminiumbouw

Vitters Shipyard

Pieter Beeldsnijder

Explosion of interest in J-Class Yachts